Exil - postkomunismus = stanovisko + odezva =17kB= .... 25. XI. 2001
Činnost krajana z USA (faksimile=9kB), sdělení  i  odezva ....

----- Original Message -----
From: "Ross Hedvicek" <ross@scanlon.im1.net>
To: <ross-hedvicek@humintel.com>
Sent: Friday, November 23, 2001 5:09 PM
Subject: O Cesich a Papuancich ...

O Cesich a Papuancich ...
Cetl jsem nedavno o vyzkumech americkeho antropologa Marvina Harrise v
horach Papui-Nove Guineje. Tamejsi hory jsou mistem, kde lze nalezt jedny
z nejpodivnejsich letist na svete. Vsechna ta letiste jsou vybudovana mistnimi
obyvateli, Papuanci, ozdobenymi nausnicemi v nose a perim na hlavach
(vybavuje se mi lidova pisnicka ze Slovacka "jenom nekteri, kteri maju na
hlavach cervene peri!"), kteri jsou stale jednou nohou v primitivni minulosti.

"Zamestnanci" techto podivnych letist vyhlizeji do sveta moderni
technologie, patrajice na obloze po nakladnich letadlech, jejichz prilet
ocekavaji uz temer pul stoleti. V noci buduji ohne, aby osvetlili hrube
pristavaci drahy vysekane v dzungli. Kazde to "letiste" napadne pripomina
spojeneckou leteckou zakladnu z doby druhe svetove valky, vcetne hangaru,
radiove mistnosti, vysilaci veze a dokonce i jakychsi maket letadel,
vsechno vyrobeno z dreva, palmovych listu a bambusu.

Antropolog Marvin Harris to vysvetluje takto: "Papuanci ocekavaji prilet
duleziteho letu, nakladni letadlo naplnene konzervami, oblecenim,
tranzistoraky, hodinkami a motocycly. Letadla budou pilotovana predky z
minulosti, kteri se vraceji zpatky k zivotu. Tak proc je tam porad to
zpozdeni? To je divne! Opereny Papuanec vchazi do radiove mistnosti a
vydava instrukce do "mikrofonu" vyrobeneho z plechovky. Vzkaz je odeslan
skrze antenu, tvorenou lianou a jakymsi plazivym vinem: "Jak mne slysite?
Prepinam!" "

Jinymi slovy - domorodci ocekavaji, ze jejich mrtvi predkove jednoho dne
prileti "domu" a rozdeli se o "korist" ci o vysledky jejich nadprirozeneho
nakupniho vyletu. Tyto primitivni "Cargo cults", jak jsou nazyvani,
nezlomne veri, ze "ti, kteri nabyli bohatstvi, maji povinnost to bohatstvi
rozdelit mezi ostatni", napsal Marvin Harris. Zakladem tohoto primitivniho
rovnostarstvi je skutecnost, ze v papuanskych primitivnich podminkach
vsichni maji vice ci mene stejnou fyzickou silu. Z cehoz dale vyplyva, ze
pro jedince je temer nemozne nashromazdit vice "dobrych veci, ktere zivot
poskytuje ", nez on ci jeho bezprostredni rodina je schopna ucinne
ochranit. Kdykoliv nekdo v primitivni spolecnosti ziska neco o co by meli
jeho sousede zajem, musi to bud ukryt nebo rozdat.(A ted zkuste na tuto
premisu aplikovat znamou situaci z Ceska, kde jeden soused ma kozu. Ten
druhy by mohl mit svou kozu, ale on si radsi preje, aby tomu prvnim
sousedovi ta jeho koza chcipla.) A kdyz se tedy Papuanci snazi nejak
realizovat jejich touhu po urcitych vecech, jejich "selsky rozum" jim radi,
aby tyto vyrobky ci zbozi obdrzeli jako "dar", coz nasledne zpusobilo
spontanni vyskyt onech "cargo" kultu.

   Pokusy domorodcu dojit k nejakym vysledkum se setkaly s naprostym
fiaskem -  i kdyz podle jejich "selskeho rozumu" delali vsechno spravne.
Mytili dzungli na pristavaci drahy, budovali letistni veze, natahovali "draty"
vysilacek. Vsechno tak jak to melo byt - tak proc to krindapana nefunguje?
Odpoved je: Stary zpusob chapani novych podminek - pokud domorodci
zustanou u zpusobu chapani , jak byli navykli ve stare spolecnosti, pak je
temer zaruceno ze porozumeni moderni technologii je mimo jejich dosah.
V urcitem smyslu, tato paradigma, neboli nazor na svet, funguje jako
software - program do pocitace: Umoznuje lidem zpracovat informace
 pouzitim spolecneho vzoru, formovaneho predchozi zkusenosti, ktera nove
informace spojuje.
Neschopnost domorodcu spojit moderni detaily s myslenim z doby kamenne
nas pak muze privest az k situacim daleko od destovych pralesu Papui-Nove
Guineje.

1. To, co dava v zivote smysl, je vzor skutecnosti, ktery, jak lide maji
    tendenci verit, existuje. Detaily bez spojeni ke "smyslu" zustavaji obvykle
    nerozlustitelne, nejen lidem z doby kamenne, ale komukoliv.
2. To, co "dava smysl", muze byt ve skutecnosti mezera ci slepe misto
    v teto paradigme chapani skutecnosti.
3. Jakykoliv "nazor na svet" (paradigma), bere v uvahu skutecnosti, dulezite
    v ekonomickych ci politickych podminkach, ve kterych je paradigma
    vytvorena.
4. Cim primitivnejsi jsou podminky, v nichz je "nazor na svet" vytvoren, tim
    mene skutecnosti bude realisticky pochopeno a vysvetleno, predtim nez
    budou zacleneny do paradigmy.
5.Existujici a zavedena paradigma je v podstate nevyvratitelna jen
   poukazanim na dukaz, hovorici jinak. Jak napsal Keith Thomas: "takovy
   system viry je vybaven vzdoruschopnosti, cinici ji vylozene immunni vuci
   vnejsimu argumentu". Lide, jejichz kultura hrube prekrucovala fakta (treba
   po dobu 42 let), se vzdy zurive brani prijmout sirsi a tolerantnejsi nazor
   na svet, mnohdy i navzdory ekonomicke skutecnosti nebo skutecnosti
   vojenske porazky. (jak my vime" "Lidi z Ceska nepresvedcis!")
6.Tendence zachovat neproduktivni a nerealisticke svetove nazory je jen
   zduraznena, kdyz vclenene fantasie zahrnuji redistribuci bohatstvi..
7.V traumatickych dobach (valky, zmeny socialniho systemu, atd.), kdy
   svetove nazory jsou nejcasteji predmetem zmen, se objevuje tendence k
   neracionalnimu vysvetlovani udalosti. V primitivnich podminkach, v nichz
   se lidske spolecnosti vyvinuly, funkce, ktere jsou nyni plneny vladami a
   zakony, byly narizeny prostrednictvim nabozenstvi a tabu systemu. Rovnez
   mentalni charakteristiky, ktere drive pomahaly lidskym bytostem prezit -
   jako schopnost nevsimat si nedulezitych veci a nebo tendence zmatkovat pod
   tlakem - mohou byt nyni velkou zatezi. V modernim prostredi, schopnost
   ekonomii a politickych instituci vubec fungovat, je zavisla na rozumnem
   vysvetleni rychle se menicich skutecnosti. Jestlize moderni spolecnost
   prochazi traumatem, pak se legracni "cargo" kult muze rychle stat
   nacistickou stranou.

No tak to asi je s Papuanci.   A ze v tomhle clanku nebylo nic o Cesku?
Opravdu?
--------
Rostislav Hedvicek (Aug 1994)
 -------
to unsubscribe = send email to listmanager@humintel.com with
UNSUBSCRIBE ROSS-HEDVICEK in the body of text
---
Odpověď panu Hedvickovi =4kB= :
Dopis ve věci veřejné                                         Praha  neděle  25. XI. 2001

Vážený pane,
   během uplynulého týdne jsem dostal Vaše elektronická sdělení.Obě jsem
otevřel, vzhledem k tomu, že si pamatuji Vaši aktivitu, související s Petrem
CIBULKOU. Také jsem tato kritická i zajímavá konstatování přečetl.
   Avšak vzhledem ke své dosavadní práci Vás prosím, abyste mně taková
sdělení neposílal, leda upozornil na jejich souborné vydání.
    Za dvanáct let po listopadu  zazněly  spousty  podobných  konstatování,
bez patřičné koncovky, která by něco změnila k lepšímu, s využitím daných
možností.  Což  je  prokazatelný  osud  mnoha  rozličných  peticí,  výzev,
demonstrací, i posledních happeningů Pravého bloku, ve prospěch vězněného
Vladimíra HUČÍNA.
   Už hodně dlouho tvrdím,  že  fotbal  se  v první řade   hraje  proto,
aby se  dávaly  góly ,
  ne  aby  se  ukazovaly   trička   a   kličky.
   Různé parádičky  jsou sice efektní,  ale  málo podstatné   =   pro výsledek
dotyčného utkání.  Proto až po  pečlivém studiu  denacifikačních dekretů pro
poválečné Německo, francouzských zákonů o odboji i kolaboraci, ustanovení
o defrankizaci ve Španělsku a depinochetizaci v Chile,   jsem  ve  Federálním
shromáždění ČSFR  inicioval a prosadil  zákon  č. 480/1991 Sbírky,  o době
nesvobody 1948-1989.   To je jenom úryvek z mé bývalé poslanecké práce.
   Posléze, už jako řadový občan,  jsem  inicioval,  a ve výborech Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky  spoluuváděl  následně  uzákoněnou
novelu trestního zákona = 20 let nepromlčení  trestných  činů  privatizačních,
platnou do 1. ledna 1994.  To  je  jenom  stručná ukázka  z celé řady aktivit,
v různých oblastech života bývalého Československa i nynější České republiky.
   Doposud pokračuji, třeba tím, ze od 1.července 2000  vydávám  internetové
zpravodajství   DOKLAD  =  www.volny.cz/doklad-hubalek.
   Všechno, co s touto prací souvisí studuji, dělám a financuji sám. Samozřejmě,
že  s  legálním softwarem, v  jednopokojové  garsoniéře  proseckého paneláku,
kde bydlím více než patnáct let.  Na poslancování jsem  nekořistil  a nezbohatl.
   Vzhledem k tomu všemu je pro mě čas  mimořádně  vzácnou veličinou. Proto
musím volit  priority,  leckdy  na úkor  společenské konvence a  " oblíbenosti ".
    Pokud  byste  chtěl  přispět  k   věcné   nápravě  věcí  společných  v České
republice,  pak  by pomohla  faktografická studie  o  zákonných  podmínkách,
které   dovolují    účast    komunistů    ve   vládách   a    zákonodárných
sborech   států   svobodného  světa.

         S pozdravem a s přáním lepších dní,   Bohuslav  H U B Á L E K

Doplňující informace:
1/ Ve sdělení pana Rosse HEDVICKA,  které  pochází   ze srpna  1994, a doručeného 
    24.  listopadu  2001,  jsem  neměnil  chybějící  diakritická  znamínka,  pouze pro větší
     přehlednost zdůraznil odesílatele a název sdělení.  Dále pak zhustil mezery  v  textu, 
     kvůli úspoře času a poplatků, při internetovém načítání. 
2/ Možné návaznosti lze vyhledat podle  rejstříku  pojednávaných  osob,  nebo podle
    klíčových slov,  na  titulních  stránkách  zpravodajství  DOKLAD. 
    Pamatujme:
    Politiku nedělají hlásané ideje, ale lidé, kteří je buď naplňují, nebo je zneužívají pro
    sobecký prospěch
.


 Příští zpravodajství hodlám  zveřejnit do neděle 2. prosince 2001.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx